L'objectiu d'aquesta guia és donar línies d'actuació per fer front a situacions d'assetjament escolar o bullying. Per a la creació del protocol es va realitzar un estudi de casos de nens que presentaven signes clars de somatitzacions o malalties que no responien a clíniques concretes i les quals emmascaraven problemes derivats de casos d'assetjament per part de companys del centre, fins i tot amb evidències d'autolisi en casos extrems.
Enllaç
El mètode seguit per a la nostra guia ha consistit a:
Abordar la diversitat com a element de riquesa i aprenentatge que garanteixi aquest valor en nens i joves en benefici d'una societat basada en el respecte. Considerar que: El benestar global de les persones és una de les preocupacions més grans de governs i institucions.
L'estudi fonamentat en casos reals ha estat la base d'intervenció on aquests mateixos infants han format part del mateix protocol, si alguna cosa difereix dels protocols estandaritzats és que els ha fet les mateixes víctimes de la situació d'agressió, on des de les seves experiències plasmades a les seves necessitats quant a la seva resolució fa d'un estudi una eina real de treball. des de les edats més primerenques a basar la metodologia educativa en valors dintegració i de cooperació.
Per tant, parlem des de la visió multiprofessional, on els mateixos implicats, nens, pares, professors, metges i psicòlegs han format part per aportar una eina de reflexió, treball i camí a seguir.
Si parlem de paràmetres educatius en temes de promoció de bons hàbits, posarem èmfasi en la potenciació d'informació que puguin generar conductes als individus en benefici del seu propi bé. Per això, aquest estudi persegueix facilitar als centres educatius recursos i eines per ajudar a la resolució de conflictes al si escolar. Aquests escenaris ens situen sota la necessitat de plans de convivència efectius nascuts de l'estudi etnogràfic en què quedi emmarcats objectius, principis i actuacions basats en la realitat i adaptat a la població existent, i en què quedin representades de manera àmplia les persones formants de la comunitat escolar. I amb autoritat de potenciar accions i formació específica que impliquin estratègies de seguiment,
La finalitat del protocol és afavorir un model educatiu basat en drets i llibertats basats en els principis democràtics de la no-violència, el respecte a les persones, la cohesió i la convivència en pau, potenciant la motivació per l'aprenentatge, aprendre a viure i conviure.
Per això els centres educatius han de fer un abordatge on l'educació estigui basada en:
Ajudar els nostres alumnes a desenvolupar un estil de personalitat plena i saludable.
Potenciar el dret a les obligacions i les llibertats individuals.
Incorporar les diferències personals com a font de riquesa.
Educar en tolerància basada en els principis dels drets humans.
Inclusió de tots els membres de la comunitat educativa al procés.
Fomentant activitats que garanteixin:
Bones praxis i conductes de respecte i tolerància, en prevenció d'actituds o actes amb violència al centre o fora d'aquest.
Plans de convivència, no sols des de la visió organitzativa o disciplinària sinó des d'una visió integradora de continguts que ajudin a l'educació integral dels nostres alumnes.
Implicació de tots els agents que componen la comunitat escolar.
Canals d'informació àgils. Parells/professors/alumnes.
Plataformes de participació de fàcil accés. Parells/professors/alumnes
Facilitar la implicació de les famílies a òrgans consultius i de mediació.
Crear protocol per a la mediació dels conflictes on puguin intervenir professors/parells/alumnes.
Establir pautes, normes i resolucions disciplinàries clares, consultives i executives.
Promoure la implicació de la comunitat escolar dins de la comunitat
Per començar a abordar aquests temes des de l'Educació Infantil, s'ha potenciat l'ús de recursos dinàmics i motivadors, ja que mentre aprenen de manera significativa els docents garanteixen el descobriment per part dels alumnes de noves formes de pensament i registres diversos , que construïts de manera lúdica, no exempts de situacions divertides o reflexions anecdòtiques, afavoreixen lobjectiu deduir en valors. persegueixen com a objectiu principal la conscienciació de l'alumnat en la importància d'una convivència sana i pacífica, sostinguda per pilars basats en el respecte i la integració. La mateixa metodologia inclusiva,
Per mitjà d'aquesta guia, no sols es pretén ajudar tant afectats com docents a actuar i prevenir aquesta situació, sinó que es busca conscienciar tota la societat sobre la seva gravetat i sobre les conseqüències tan perjudicials que pot tenir víctimes d'assetjament. conseqüències que poden portar fins i tot a l'hospitalització.
Fent-nos més conscients que cal la prevenció, el seguiment i la reflexió conjunta, des de la coresponsabilitat com a educadors, puntualitzant com a tals agents: parells, professors, orientadors i institucions socials, és lícit enfocar la mirada cap a la resolució de conflictes dins de les nostres aules, lloc on tots junts podem ajudar a construir un sistema basat en l'acompanyament de nens i joves en la seva estabilitat emocional, en el seu creixement com a persona i en la seva formació i instrucció que li permetrà una ciutadania plena de drets i obligacions com a base duna societat plural. I alhora, ajudar a prevenir situacions que puguin derivar en trastorns físics i emocionals presents a les aules hospitalàries
Autors
Dra. Toñy Castell Meléndez .Directora Aula Hospitalària Antoni Cambrodí (HUAVLL). Couching. Directora Assessoria Psicopedagògica Dra. Castillo. Directora adjunta per a Catalunya i Delegada Nacional Aules Hospitalàries al Projecte Nacional de Cultura Granada Costa.
Sra. Elena Sagués Carracero . Professora dEducació Infantil. Treball de Fi de Grau (TFG) titulat “La prevenció del Bullying cap a l'alumnat amb Necessitats Educatives Especials a Educació Infantil”
Dra. Carme Tello Casany. Psicòloga Clínica. Va desenvolupar la seva carrera professional al Centre de Salut Mental de Lleida fins a la seva jubilació. Professora associada jubilada de la Facultat de Medicina de la Universitat de Lleida. Presidenta de lAssociació Catalana per a la Infància Maltractada (ACIM). Presidenta International Attachment Network Iberoamericana (IAN-IA). Patrona de la Fundació Ferran Angulo
Col·laboració especial: Relat “Miguel no juga” de Juan M. Gil Arrones. Pediatre del Centre de Salut Santa Anna de Dos Germanes, província de Sevilla, coautor de protocols d'atenció a menors víctimes de maltractament o que estan en situació de risc social. Membre de la Comissió Provincial de Mesures de Protecció de Menors de Sevilla. Vocal de la Societat Espanyola de Pediatria Social. Membre del Grup Motor de XARXA SABIA promoguda per l'Observatori d'Infància a Andalusia, l'Escola Andalusa de Salut Pública i la Conselleria de Salut. Coordinador del Grup de Treball sobre Abus Sexual a la Infància, de la Reial Acadèmia de Medicina de Sevilla.
Il·lustració: Portada i contraportada: Inés González Vega . Publicista i il·lustradora.
Correcció: Noelia Sirat Castell. Escritora i musicòloga.
No hay comentarios:
Publicar un comentario